ظهور

همه منتظر او هستیم

ظهور

همه منتظر او هستیم

                                فرود آمدن عیسى از آسمان پس از ظهور

نزول[۱] عیسى علیه السلام و نماز گزاردن وى پشت سر امام مهدى علیه السلام در میان شیعه و سنّى، اجماعى است.[۲] روایات مربوط به این ماجرا به لحاظ مضمونى تعارض آشکارى ندارند و هرچند برخى از آنها به لحاظ سندى ضعیف اند، مى توان آنها را متواتر یا دست کم مستفیض دانست.

 فرود آمدن عیسى از آسمان پس از ظهور



در پاره اى از این روایات به مضامین دیگرى مانند قتل دجّال و بقاى ایشان به مدّت چهل سال اشاره شده است که نمى توان هیچ یک را قطعى دانست.[۳]این عدم قطعیت در برخى مسائل مربوط به امام زمان علیه السلام نیز، مانند مدّت توقّف ایشان در دنیا پس از ظهور و جنگ ها و برخورد ایشان با پیروان دیگر ادیان، وجود دارد؛ امّا عدم قطعیت در برخى جزئیات، خدشه اى به اصل آنها وارد نمى سازد.

آنچه از احادیث وارد در این فصل به طور یقینى استفاده مى شود، این است که پس از ظهور امام زمان علیه السلام ، عیسى علیه السلام از آسمان فرود مى آید و در نماز به امام مهدى علیه السلام اقتدا مى کند. از پاره اى روایات چنان برمى آید که امام علیه السلام ، هدایت گروهى ازمردم جهان - که ظاهراً شامل کشورهاى غربى مى شود - و حکومت بر آنها را به عیسى علیه السلام مى سپارد تا نایب حکومتش در آن مناطق باشد.

تنها نکته اى که شاید باورش براى برخى از مردم دشوار باشد، نزول عیسى علیه السلام از آسمان است. به هر روى، این امر نیز همچون اصل صعود ایشان به آسمان، جزو معجزات الهى است. به گزارش قرآن کریم، خداوند امر را بر دشمنان ایشان مشتبه کرد و آنان نتوانستند بر ایشان چیره شوند و وى را به صلیب کشند و بکشند؛ بلکه خداوند او را به سوى خود برد. چنان که این موضوع معجزه است و هیچ مؤمنى در آن تردید نمى کند، در بازگشت ایشان هم جاى هیچ تردیدى نیست؛ زیرا قرآن کریم به ایمان مجدّد اهل کتاب به عیسى علیه السلام پیش از مرگش تصریح مى کند و مى فرماید:

«وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهیداً.[۴]و هیچ یک از اهل کتاب نیست، مگر آن که پیش از مرگش به او ایمان آورد و عیسى در روز قیامت به ایمانشان گواهى خواهد داد» .

این آیه نشان مى دهد که عیسى علیه السلام را بازگشتى دوباره است که در آن بازگشت، ایمان آوردن اهل کتاب اتّفاق مى افتد؛ وگر نه به گواهى تاریخ که تا کنون ایمان همه اهل کتاب به ایشان، محقّق نشده است. یهودیان که وضعشان روشن است. مسیحیان نیز با اعتقادات نادرستى که در باره ایشان دارند، ایمانشان به حضرت عیسى علیه السلام تا کنون ایمان درستى نبوده است. بنا بر این باید بازگشتى براى ایشان فرض شود که زمینه ایمان آنها را فراهم کند و این، همان چیزى است که بر اساس روایات پس از ظهور امام مهدى علیه السلام اتّفاق خواهد افتاد.


[۱] . به قلم پژوهشگر ارجمند ، حجّة الاسلام و المسلمین هادى صادقى.

[۲] چنان که در احادیث این فصل مشاهده مى‏شود، در کتاب‏هاى مهم شیعه و اهل سنّت، احادیثى در این موضوع آمده است. کتاب‏هاى مهم اهل سنت مانند: صحیح البخارى، صحیح مسلم، سنن الترمذى، مسند ابن حنبل، السنن الکبرى، سنن أبى داوود، تاریخ دمشق، کنز العمال، و ... ، و کتاب هاى مهم شیعه مانند: کمال الدین، کشف الغمة، بحار الأنوار، الملاحم و الفتن، الغیبة طوسى، الأمالى صدوق، الاحتجاج، عیون أخبار الرضا علیه السلام و... .

[۳] هر چند برخى علماى اهل سنّت، مانند شوکانى، برخى از اینها را مانند احادیث مربوط به دجّال، متواتر مى‏دانند (رک: عون المعبود : ص ۴۵۸) .

[۴] نساء: آیه ۱۵۹ .

  • حسین سلیمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی