
ابـزار عـدالـت در قـرآن
به شـکلی کاملا روشن تبیین شده است. خداوند مـتـعال در آیـه بیست و پنج
سوره حدید از این ابزار سخن میگوید. حربه اولیه تمامی پـیـامبران برای
ایـجـاد قـسـط و عـدل را کـار فـرهـنـگی، یعنی ایجاد بینات و روشنگری به
شـمار آورده، می فرماید: لقد ارسلنا رسلنا بالبینات. آنگاه با توجه به
اهمیت قانون عدل،از کتاب و میزان سخن به میان میآورد: وانزلنا معهم الکتاب و المیزان و در مرحله سوم،از قدرت سلاح و نیروی نظامی با تعبیر وانزلنا الحدید فیه بأس شدید [1] یاد کرده است.
امام باقر (ع) با توجه به اهمیت سه عنصر فوق برای ایجاد عدالت می فرماید:
«امامی که قرآن، دانش و سلاح نزد اوست از ماست». [2] .
در این روایت، از اجرای عـدالت بحث شده است؛ زیرا پیشوایی می تواند به طور کامل قسط و عدل را در جامـعه اجـرا و جـامعه را به سـوی کـمال رهبـری کند که سه نیروی: «دانش»، «قانون» و «قدرت» را داشته باشد. دانشی که بتواند به وسیـله آن فـرهنگ سازی کند. قـانـونـی کـه عـمـوم انسان ها آن را نصب العین خود قرار دهند و قـدرت و اسلحه ای که معاندان و موانع رشد آدمی را از سر راه بردارد.
خوب در پست های بعدی انشاءالله به بررسی بیش تر این موضوع می پردازیم.
پی نوشت ها :
[1]حدید،25
[2]طبسی ف چشم اندازی به حکومت مهدی،ص178